Digitaal niet geschikt voor alle leertaken

Er is al geruime tijd discussie over de vraag welke rol ICT en met name het internet kan spelen in het onderwijs. Uit verschillende onderzoeken blijkt, dat het lezen van lange, complexe teksten een vaardigheid is die langzaam verdwijnt door de komst van internet. De gehaastheid waamee de moderne mens al multitaskend zijn kennis vergaart, staat haaks op de concentratie die het vergt om op complexe zaken te reflecteren. Nicholas Carr, auteur van het boek The Shallows. What the internet is doing to our brains noemt het intensieve gebruik van internet zelfs een bedreiging voor kwalitatief hoog onderwijs.

Zijn oplossing: de kwaliteit van de lessen verhogen door kleinere klassen met intensieve begeleiding door docenten van hoog niveau. En dan goed nadenken over de rol die ICT kan spelen!

Lezen dus!

Nav. Geert Lovink, media-expert, NRC-next, vrijdag 8 oktober 2010

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s